Vad är SnapSkan?

SnapSkan är en tjänst som Nokian Tyres erbjuder för att förbättra vägtrafiksäkerheten. Den ökar vetskapen om däckens kondition och dess effekt på säkerheten. Tjänsten är helt kostnadsfri för användarna och kan användas av vem som helst oberoende av bilens märke, modell eller däckmärke.

Är SnapSkan-skanningen gratis?

Ja, SnapSkan-skanningen och -tjänsten är gratis. Parkeringsgaragen prissätter sina egna parkeringstjänster. Mätningen kan utföras avgiftsfritt med manuella SnapSkan-mätare också på många Vianor-serviceställen som du hittar på snapskan.fi-sidan

Hur registrerar jag mig för tjänsten?

Du registrerar dig för tjänsten genom att mata in fordonets registreringsnummer på adressen www.snapskan.fi

Måste jag beställa SnapSkan-rapporten alltid när jag kör över mätutrustningen?

Nej, det behöver du inte. Efter engångsregistreringen sänds en länk till rapporten automatiskt efter en ny mätning, men inte oftare än en gång per månad. Om du vill kan du beställa rapporten oftare genom att logga in på nytt.

Vilka uppgifter samlas in och lagras om SnapSkan-tjänstens användare?

I samband med mätningen lagras mätresultatet, registreringsnumret, mätningens tidpunkt samt information om vilken mätutrustning använts. De insamlade uppgifterna raderas från systemet automatiskt inom sju (7) dagar, ifall registreringen inte gjorts innan detta. Uppgifter om bilen eller passagerarna eller bilder på dessa lagras inte i systemet.

När du registrerar dig för tjänsten anger du förutom dessa uppgifter även e-postadressen för att vi ska kunna identifiera dig. SnapSkans användningsvillkor och dataskyddsbeskrivning följer EU:s dataskyddsförordning och du hittar dem på tjänstens webbplats www.snapskan.fi. Användaren får inga marknadsföringsmeddelanden, om hen inte separat ger sitt samtycke till det.

Varför får jag ingen rapport om konditionen på däcken, även om jag registrerat mig?

Mätresultatet kan inte alltid levereras på grund av tekniska eller andra skäl. Orsaker till varför rapporten inte skickas: registreringsnumret har inte kunnat avläsas (smuts, snö), bristfälligt antal mätta däck (något av däcken har varit utanför mätutrustningen) eller mätutrustningen har inte hunnit avläsa alla bilar som kört efter varandra. Däckrapporten uppdateras automatiskt när en mätning utförts framgångsrikt.

Varför är däckens slityta enligt rapporten mindre än den jag själv mätt?

SnapSkan-rapportens resultat meddelas av säkerhetsskäl enligt det mest slitna däcket. Mätresultatet för de individuella däcken är det mellersta värdet (medianen) för de mätta huvudmönstren avrundat till hela millimeter. Genom att klicka på däckbilderna i däckrapporten ser du noggrannare mätresultat på däcken. Exempel: Mätta mönster på däcket: 5,5 mm 4,6mm 5,7 mm 5,4mm Median: 5,45 mm Avrundning: 5 mm

Kan jag när jag registrerat mig för tjänsten radera mina uppgifter från systemet?

Ja, det kan du. När du raderar dina uppgifter raderas även alla tidigare rapporter.

Tillbaka